Seznam rubrik
  Partnerské servery

PhotoRevue.com
naše ikonka

asociacefotografu.com

  Představujeme
  Výměna odkazů
  Nejčtenější články
  Tiráž

PhotoRevue.com vydává Institut tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě, vychází od 23. 06. 2002, ISSN 1214-2913
Redakce Vladimír Birgus, spolupráce Petr Vilgus a Tomáš Pospěch, webmaster David Macháč phpRS.

Jan Mahr / Syntethic

 

 Jan Mahr. Synthetic.Mosset

Milan Krištůfek / Seminář kritiky gfotografie / ITF / II. ročník


V Českých Budějovicích není o fotografické výstavy nouze. Každý měsíc je možno v této jihočeské metropoli zhlédnout minimálně tři fotografické výstavy. Je až s podivem, nakolik se na jihu Čech fotografii daří. V měsíci březen si tentokrát Galerie Měsíc ve dne připravila pod kurátorským vedením Františka Nárovce opravdu náročné sousto z řad místních fotografů. Je jím Jan Mahr, který zde představuje svůj poslední soubor Synthetic. Galerie je navíc zajímavá tím, že pro vstup do ní musíte nejdříve do kavárny (která je v přízemí pod galerií), kde si vyžádáte klíč, a teprve poté se naprosto sami ocitáte ve výstavních prostorách v prvním patře. Velkou předností je také možnost navštívit galerii i v pozdních nočních hodinách, v závislosti na tom, jak má kavárna otevřeno.



 

 

 

 Jan Mahr.Synthetic-Kline
 Jan Mahr. Synthetic-Rothko
 Jan Mahr. Synthetic.Albers


Jan Mahr, se narodil v roce 1977 Českých Budějovic, kde žije a pracuje. Patří k autorům mladší až střední generace. V tvůrčí fotografii není žádným nováčkem. Vymyká se současným trendům fotografie a je jedním z mála, který se ve své současné tvorbě dostává k minimalistické a abstraktní poloze. Vystavuje celkem pravidelně od roku 1997. Svá umělecká studia započal na Střední uměleckoprůmyslové škole sv. Anežky v Českém Krumlově. Následovala studia na Pražské fotografická škole a Jihočeské Univerzitě v Českých Budějovicích, kde navštěvoval Pedagogickou fakultu. Své fotografické vzdělání nadále rozvíjel na Institutu Tvůrčí Fotografie v Opavě, který dokončil v roce 2010 magisterským titulem. V současnosti působí jako pedagog na Střední uměleckoprůmyslové škole sv. Anežky v Českém Krumlově, kde vyučuje Užitou fotografii a média. Jako profesionální fotograf spolupracoval s Archivem Pražského hradu, časopisem Ateliér, časopisem Umělec, Domem Umění v Českých Budějovicích, architektonickým ateliérem 8000 a dalšími galeriemi a umělci. V roce 2002 se například zúčasnil jako fotograf projektu Jiřího Davida Srdce nad Hradem. V letech 2005–2007 spolupracoval na výstavě Pražský hrad ve Fotografii. Mahr se kromě fotografie věnuje také malbě a grafickému designu. Jeho práce jsou zastoupeny ve sbírce Národní galerie v Praze. V roce 2002 obdržel cenu pro autora do 30 let na I. trienále reliéfního objektu v Táboře.

Vzhledem k jeho dvacetiletému studiu na uměleckých školách a patnáctileté  fotografické praxi není divu, že se dostává do poměrně náročné interpretace svých myšlenek. Předposledním souborem s názvem Soft, nenechával nikoho na pochybách, že to myslí s fotografií vážně. Sestavoval svá zátiší z prachobyčejného drogistického zboží. V měkkém rozptýleném světle, na světlém pozadí dával předmětům okamžité spotřeby nový rozměr. Ironizoval tak fotografickou produkci reklamních letáků, které se podbízí svým zákazníkům přehnaně křiklavým pojetím následné DTP produkce. Tento soubor byl součástí jeho bakalářké práce na Institutu Tvůrčí fotografie v Opavě a právě on byl zařazen do již zmiňovaných sbírek Národní galerie Praha.

Ve vystavovaném souboru Synthetic toto téma ještě dále rozvíjí. Tentokrát již neskládá z vybraných předmětů kompozice, ale nechává samotné předměty vyznít takové jaké jsou. V rozptýleném světle jsou svými odlesky přiznány vlastnosti igelitových obalů, do kterých jsou předměty zabaleny. Fotografováním shora přechází od 3D rozměru k ploše. Právě v této poloze mají snímky blíže abstrakci než k čisté popisnosti. Teprve při bližším pozorování rozeznáváme reálné předměty, kterými jsou např. dosud ještě nevybalená čistítka do uší, brčka a plastová stahovátka. U některých můžeme jen hádat k čemu vlastně slouží. Tato rafinovanost dává fotografiím nový rozměr. Pokud si ale tuto reálnost odmyslíme, dostáváme se pak do jisté meditativní polohy, které fotografie vyzařují. V té pozorovatel již nevnímá předměty jako reálné a snadno se nechá ukolébat jejich čistou formou.

Tak jak jeho fotografie vyznívají na první pohled jednoduše, tak uchopil i samotnou instalaci. Galerie má dvě samostatné místnosti propojené chodbou. Nenechal se zlákat členitostí prostorů a jednoduchým způsobem zavěsil své práce ve výšce očí. Na bílých stěnách kombinuje několik rozměrů fotografií, vždy přizpůsobené velikosti samotným fotografovaným předmětům. Vždy se ale jedná o větší rozměr než originální velikost samotných produktů. Největší fotografie pak mají na délku přes 130 cm. V této své nadživotní velikosti působí předměty více odhmotněně a lépe vtahují svého diváka. Mahr byl také důsledný k samotné adjustaci. Tak jak samotný název napovídá si jako podklad zvolil PVC desku, na které je nalepena fotografie s lesklým povrchem. Těmito materiály ještě více podtrhuje samotný  charakter fotografovaných předmětů.  Tedy jejich umělost a banálnost. Fotografie nejsou nijak označeny ani pojmenovány, jak bylo předposledním souboru Soft, čímž nechává volný prostor volné inerpretaci na každém
z nás.

Musím ale podotknout, že instalace postrádá hlubší koncepci, či linku. Divákovi se může snadno stát, že z galerie odejde zmaten a dostatečně nepochopí hloubku Mahrova projevu. Snad možná málo fotografií, nebo chybějící anotace na stěně, prostor více rozbíjí, než stmeluje. Po chvilce hledání objevíme v chodbičce na stolku katalog, kde se dozvídáme více. V něm nacházíme interpretaci souboru od Jiřího Ptáčka, vyznání se Jiřího Davida k Mahrovi samotnému a stručný životopis. Bohužel mi v něm chybí pár slov od autora samotného a jeho vlastní postoj k sérii samotné.

Fotografický soubor Synthetic Mahr již vystavoval koncem loňského roku v galerii Fotograf studia v Praze, kde byla daleko lépe zvládnuta samotná instalace a práce
s prostorem galerie. Přesto však stojí ke zhlédnutí a doporučil bych ji všem, kteří hledají přesah jiným směrem, než jsou současné fotografické tendence v České republice. Posledními dvěma soubory se Mahr stále více vyhraňuje. Pokud si tuto svou vyhraněnost udrží, máme se v budoucnosti na co těšit. Výstava je ke shlédnutí do 31. 3. 2011.


Použitá literatura:
Jiří Ptáček. časopis Fotograf. Téma komerce, číslo 14, 2009, ročník 8, str. 86-89. Vydáno v  Praze 2009.
Jiří Ptáček. Katalog Synthetic, k výstavě v Galerii Měsíc ve dne Vydalo Nakladatelství Měsíc ve dne & Fraktál, České Budějovice 2011.
 


| Autor: * redakce * | Vydáno dne 16. 03. 2011 | 2633 přečtení |
| Počet komentářů: 3530 | Přidat komentář |
| Informační e-mail | Vytisknout článek |